LinkedIn profiel voor werkzoekenden onmisbaar

Een profiel op LinkedIn is onmisbaar voor werkzoekenden. Alleen als je op zoek bent naar functies op LBO niveau of naar functies binnen de detailhandel dan kan je het je permitteren om geen profiel te hebben, maar anders echt niet.

Waarom is het zo belangrijk?

  1. Werkgevers verwachten van toekomstige werknemers dat zij goed op de hoogte zijn van social media en daarmee overweg kunnen. Dat je aan deze verwachting voldoet laat je zien door een professioneel profiel te hebben op LinkedIn.
  2. Als je een baan hebt lijkt de noodzaak voor een LinkedIn profiel minder groot. Maar ook die mensen raden wij aan om te werken aan je netwerk via LinkedIn. Banen zijn niet voor eeuwig meer en als je zonder werk komt te zitten dan heb je een goed netwerk opgebouwd dat je dan kan helpen bij het vinden van een nieuwe baan.
  3. Werkgevers en intermediairs gaan bij sollicitaties vaak kijken op je LinkedIn profiel. Dat is je visitekaartje, het kan het verschil maken of je wel of niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
  4. LinkedIn groepen zijn ontzettend handig en laagdrempelig om met werkgevers in contact te komen. Werkgevers leren je kennen op een ongedwongen wijze en hebben zij een vacature (zie 5) dan kan je hierop in de groep al even reageren en val je op bij degene die de vacature plaatst.
  5. Op LinkedIn worden veel vacatures geplaatst. De meeste groepen hebben een tabblad Jobs en daarin staan de vacatures via LinkedIn (hier wordt door de plaatser voor betaald) en de jobdiscussies (deze zijn gratis).
  6. LinkedIn kan bijzonder leerzaam zijn. Er wordt veel informatie gedeeld. Wordt lid van groepen binnen je vakgebied of je interesse en je krijgt heel laagdrempelig informatie aangereikt. Je kan van maximaal 50 groepen lid worden.
  7. Je kan mensen en bedrijven volgen. Ook bij de companies worden vaak de vacatures gemeld. 

Waar moet een professioneel LinkedIn profiel aan voldoen?

  • Headline. Een krachtige headline is erg belangrijk. Dit is overal te zien en vaak besluiten mensen op basis hiervan of zij je profiel gaan bekijken. Hierin geef je kort aan wie je professioneel bent.
  • Summary. Dit is een samenvatting van waarin jij goed bent met betrekking tot je professie.
  • Experience. Een korte samenvatting van je taken en verantwoordelijkheden is prima. Wees nauwkeurig, let op spelfouten, hoofdlettergebruik e.d., het is je visitekaartje. Vermeld alleen relevante werkervaring.
  • Vraag aanbevelingen van oud-collega’s en leidinggevenden.
  • Zorg dat anderen jou makkelijk kunnen contacten. Dit kan je doen door je email en je telefoonnummer in de summary te zetten of bij contactinfo. Zet het nooit in je headline. LinkedIn wil dit niet en kan je profiel blokkeren.

En dan nog dit…

  • Nodig mensen uit om met je te linken altijd met een persoonlijke boodschap. Maak geen gebruik van de standaard LinkedIn boodschap. Geef aan waarom je geïnteresseerd bent in de ander en wat de reden is dat je hem of haar uitnodigt.
  • Nodig zoveel mogelijk mensen uit, vrienden, familie, oud-collega’s, mensen die je ontmoet. Niet alleen mensen waarvan je direct denkt dat hij of zij je aan een baan kan helpen . Het gaat bij netwerken om de 2e lijns, de mensen achter jouw netwerkcontact. En het gaat om de toekomst. Je weet maar nooit, iemand kan je tippen over een vacature of degene kennen bij wie je solliciteert.

Help anderen door hen tips te geven, updates van hen te liken en hen daarmee zichtbaarheid te geven, vacatures te liken. Jouw netwerk ziet dat weer en iemand in jouw netwerk is wellicht geholpen met die vacature. Netwerken is toekomstgericht, het gaat om de relatie op de langere termijn. (Bron: Winwinwerkt, feb. 2013)

This is Sliced Diazo Plone Theme